BUITEN BEWEGEND LEREN
Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft
op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de
taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.
Bewegend leren buiten de klas kan bestaan uit spelvormen waarin duidelijke cognitieve
leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen,
letters of woorden. Tijdens de nationale buitenlesdag werd hier op ingezet door de
onderbouwgroepen, zoals u heeft kunnen zien in de blogs. In groep 2/3 gebeurt dat bijna
wekelijks. Vandaag sprongen de kinderen vanaf 2, 5 en 10 en vervolgens alle oneven
getallen, maakten sommen erbij en eraf het 10 tal en de oudste kleuters sprongen op i en
p. De kinderen noemen de klank van de letter en springen erop, i i i i … p p p .. Zo
memoriseren kinderen de klank bij het teken, terwijl ze buiten bewegen in de zon.